7 důvodů proč nekupovat fanoušky na Facebooku

Dnes chci stručně popsat svou zkušenost s kupováním fanoušků na sociální síti Facebook. Kupování fanoušků na Facebooku je jistě aktivita, která je již tak trochu za hranou, nebo jinak řečeno, není to zcela košer. Ale pokud máte nový projet a chcete jej co nejrychleji rozjet (dostat do podvědomí zejména mladým lidem), tak se to může zdát jako dobrý nápad.

Nakoupit fanoušky jsem se rozhodl pro svůj nový webový projekt, pro který jsem samozřejmě zároveň vytvořil i odpovídající stránku na Facebooku. Nejde sice o nic velkého ani převratného, ale chtěl jsem prostě zkusit nějaký ten „sociální marketing“, který by mi přivedl pravidelné čtenáře. Jedná se totiž zjednodušeně řečeno o úzce zaměřený tematický blog.

Jelikož šlo pouze o pokus, nakoupil jsem pro začátek pouze 100 fanoušků. Prodejce mě ujišťoval, že se jedná o reálné fanoušky z České republiky, a tak mi cena 30 haléřů za jednoho přišla hodně lákavá. Realita však byla docela jiná:

1) Všech 100 fanoušků přibylo během několika málo okamžiků, což mi dává velmi jasný signál, že se o reálné uživatele nejedná.
2) Jména fanoušků také nebyla typicky česká, např. Jerry Tran nebo Izma Laste. Typicky české jméno jsem mezi novými fanoušky nenašel.
3) Do 24 hodin mi z nových fanoušků 20% ubylo. Do týdne to byla zhruba polovina.

Zmíněné 3 body však nepovažuji za nejhorší. Mnohem více mi vadí, že mi na webu rapidně narostly pokusy o spamové komentáře, všechny samozřejmě v angličtině, ruštině nebo nějaké čínštině. Důvod vidím jednoznačně v nákupu fanoušků, neboť se dle prvního bodu jednalo pravděpodobně o automatizovanou činnost, tj. robota, který si mimo jiné můj nový web uložil také jako vhodný cíl pro spam. Takže si připíšeme další důvod:

4) Rapidní a skokový nárůst komentářového spamu.

A pokud se na tuto problematiku podívám i z obecné roviny napadají mě i další důvody, které jsem si před nákupem neuvědomil v dostatečné hloubce:

5) Nakoupení fandové vám budou zkreslovat statistiky těch skutečných. Tato data jen těžko přefiltrujete a tak máte k dispozici statistická data prakticky bezcenná a nemůžete je tak efektivně využít pro váš další rozvoj.
6) Ve většině případů se jedná o lidi, kteří o vás (o vaší firmu nebo váš produkt) nemají žádný zájem. Často o vás ani nevědí.
7) Nákupem fanoušků degradujete ty, kteří vám vyjádřili skutečný zájem!

Závěrem tedy jen stručné doporučení. Nákup fanoušků se z krátkodobého ani dlouhodobého pohledu nevyplatí. Kupujete si pouze číslo na facebookovém profilu, které vám může více uškodit než pomoci.


Napsat komentář

(*) = povinné pole

(číslicí) (*)